Fabryka Siły > Trening

Ćwiczenia siłowe a wzrost u młodych osób

(1/1)

Fantomik:
Otrzymaliśmy następujące pytanie od naszego użytkownika:

"Mam 170 wzrostu i w maju 18 lat chciałbym jeszcze sprobowac chociaz teoche urosnac ale na treningach pilki noznej na silowni trener kaze mi brac sztabge z obciazeniem na plecy i robic przysiady, czy moga takie cwiczenia zaburzyc wzrost? Druga sprawa słyszałem coś kiedyś o cwiczeniach na.pobudzenie hormonu wzrostu czy na prawde takowe sa i czy działają?"


Nasza odpowiedź:

"'Jednym z uparcie powtarzanych mitów dotyczących treningu siłowego dorastających dzieci jest przekonanie, że podnoszenie ciężarów powoduje uszkodzenie płytki wzrostowej kości i tym samym zahamowanie jej rozwoju. Twierdzi się, że trening siłowy powoduje. rzekomo przedwczesne zrośnięcie się nasady z trzonem kości pod wpływem obciążeń, na które zostaje narażona kość.

Chociaż kości dzieci i dojrzewającej młodzieży są giętkie, to nadmierne i ciągłe ich obciążanie może rzeczywiście spowodować martwicę naczyniową, która uniemożliwia dopływ krwi do płytki nasadowej. Ograniczenie dopływu krwi może doprowadzić stopniowo do deformacji kości nazywanej martwicą aseptyczną kostno-chrzęstną, w której zostaje zakłócony proces fuzji komórek, kluczowy dla wzrostu kości. Nadmierny nacisk wywierany na płytkę nasadową może doprowadzić do innych zniekształceń, takich jak dysplazja nasad kości udowej. W takich sytuacjach dochodzi oczywiście do nieprawidłowości układu kostnego i zaburzeń wzrostu.

Należy jednak pamiętać, że nie ma dowodu na to, iż z treningiem siłowym wiążą się obciążenia tak duże, by wywoływały opisywane tu szkodliwe efekty. Te powstają na ogół podczas wypadków samochodowych, niefortunnych upadków czy też innych urazów spowodowanych silnym wstrząsem lub uderzeniem. Badania wykazują coś wręcz przeciwnego: otóż właściwe prowadzony trening kulturystyczny może w znaczący sposób poprawić u dzieci ich szkieletowe i mięśniowe uwarunkowania wzrostu. W książce L.S. Dworkina "Młody ciężarowiec" można przeczytać, że radzieccy zawodnicy w podnoszeniu ciężarów zaczynaną trening w wieku 11-13 lat. Dokumentując wiele anatomicznych i fizjologicznych skutków towarzyszących rozwojowi młodych sportowców, książka drobiazgowo relacjonuje postępy treningu na przestrzeni 15 lat. Jeśli chodzi o wpływ ćwiczeń z obciążeniami na wzrost, Dworkin podaje, iż nie zanotowano uchwytnych statystycznie różnic wzrostu ciężarowców i osób nie uprawiających tego typu ćwiczeń.

Cytowane opracowanie wskazuje ponadto, że w rezultacie rozpoczęcia treningów przed okresem pokwitania młodzi sportowcy wykazują dużo większy niż ich rówieśnicy przyrost masy mięśniowej w okresie dojrzewania. Pojawia się tu również hipoteza, że pobudzając mięśnie dzieci poprzez ćwiczenia z obciążeniami, "programujemy" ich organizmy w taki sposób, że w okresie dojrzewania będą reagować szybciej i efektywnie na podobny rodzaj ćwiczeń. Sugestia ta zna duże potwierdzenie w badaniach prowadzonych od dziesięciu lat w Human Performance Research Centre w Newcastle, w których porównuje się dane dotyczące rozwoju mięśni podczas pokwitania u dzieci, które już wcześniej trenowały i u tych, które nie miały do czynienia z ćwiczeniami siłowymi. Na ogół jednostki, które wykonywały ograniczone ćwiczenia siłowe w okresie poprzedzającym dojrzewanie, wykazywały znacznie większy przyrost obwodu mięśni ramion, klatki piersiowej, barków i nóg niż ci, którzy me uprawiali ćwiczeń w tym okresie."

Badania naukowe dowodzą , że podnoszenie ciężarów nie ma wpływu na wzrost.
Wzrost człowieka uwarunkowany jest genetycznie.

Szymon Kołecki , podnosi ciężary od 8 roku życia i obecnie ma 185cm wzrostu"


Jeżeli chodzi o ćwiczenia podnoszące poziom hormonu wzrostu to są to między innymi przysiady ze sztangą na plecach(uważaj jednak, gdyż to ćwiczenie wymaga nienagannej techniki wykonywania),podciąganie na drążku, martwy ciąg, w tych ćwiczeniach musi być większa intensywność(nieco szybszy ruch i krótsze przerwy).

Dobrym sposobem jest tez stosowanie ok 10 min ćwiczeń w wysokiej intensywności, nawet kilka razy dziennie.

Trzeba się pilnować gdyż zbyt ciężki trening może spowodować obniżenie poziomu hgh.

Przyjemnym i najprostszym rozwiązaniem jest sen, dowiedziono iż w czasie snu poziom hormonu wzrostu może być i dwukrotnie wyższy."


Fabryka Siły

kacpereusz:
Witam! Dziękuję bardzo za interesujący temat. W internecie można spotkać wiele odpowiedzi na ten temat ale ten przekonał mnie. Dzięki wam nie przerwę treningu  :)

Malina:
Z tego co się orientuje trening nie jest związany ze wzrostem. Można śmiało ćwiczyć.

kapi9999:
Zgadzam się z wami, moim zdaniem trening nie ma wpływu na wzrost. Ale ja zaczynałem od kalisteniki i przez 1,5 roku takiego ćwiczenia urosłem 10cm, teraz mam 175cm i pewnie jeszcze urosnę bo mam dopiero 16 lat.
Pozdrawiam i dzięki za świetnie wyjaśniony temat.

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

Idź do wersji pełnej