Witam, jako zaprawiony w bojach rowerzysta wyczynowy, chciałbym Wam przedstawić czym jest rower, oraz ten piękny sport. Zacznijmy od typów:
1.Rower szosowy, nazywany potocznie kolarzówką lub szosówką. To rower przeznaczony głównie do szybkiej jazdy po drogach utwardzonych (asfaltowych) i w miarę prostych. Rama jak i widelec przedni są sztywne (nie posiada żadnych amortyzatorów). Rama ma zazwyczaj klasyczną geometrię – długą rurę główną, mocno nachyloną rurę podsiodłową i krótką główkę, co sprawia, że rower jest stosunkowo długi. Siodełko zazwyczaj położone jest wyżej niż kierownica to wymusza u rowerzysty postawę poziomą – sprinterską. Szosówka wyposażona jest w charakterystyczną kierownicę – tzw. baranek, skierowaną ku dołowi. Jeżeli chodzi o przekładnie biegów – nowsze modele posiadają klamkomanetki (są zintegrowane z klamkami hamulców – zmiana biegów odbywa się poprzez odchylenie klamki w lewą lub prawą stronę), w starszych modelach spotkać można „motylki” wbudowane w dolną rurę ramy. Korba wyposażona jest zazwyczaj tylko w 2 przekładnie, natomiast tylna kaseta może mieć nawet do 10 zębatek.
Koła kolarzówek mają rozmiar 700c, co odpowiada mniej więcej 28 calom (rozmiar zatwierdzony przez UCI), szerokość opon waha się od 0,5 cala do 1,3.
Waga roweru szosowego w obecnych czasach potrafi być bardzo niska – rowery z średniej półki ważą ok. 10 kg.
Plusy:
+ prędkość (niskie opory powietrza i toczenia)
+ niska waga roweru
+ duży przedział cenowy
Minusy:
- mniejsza zwrotność
- doskonały tylko na proste i równe drogi pozbawione dziur
2.CX – Rower przełajowy
Rower przełajowy nazywany też przełajówką, jest jednym z najstarszych typów rowerów. Powstał jeszcze przed rowerami górskimi z myślą o jeździe po bardziej wymagającym terenie. Swoją budową bardzo przypominają rower szosowy, dlatego tez przesiadka z jednego roweru na drugi nie wymaga nauki i zmiany stylu jazdy. Przełajówki w porównaniu z szosówkami, wyposażone są w szersze opony z wyraźnym bieżnikiem, mocniejsze hamulce (typu cantilever). Nieznacznie różnią się także budową ramy. Rower przełajowy aby stabilniej zachowywać się w terenie ma większy rozstaw kół – wymiar to od 100 do 104 cm, gdzie w szosówce nie przekracza 100 cm.
Warto wspomnieć, że zawody w cyclocross są bardzo popularne w Belgii i Holandii.
Plusy:
+ idealny na drogi asfaltowe oraz bezdroża
+ podobnie jak szosówka – jest stosunkowo lekki
Minusy:
- mniejsza zwrotność
3.Rower trekkingowy
Rower ten jest idealny do dalekich podróży. Bardzo dobrze spisuje się zarówno na drogach asfaltowych jak i ziemnych (leśnych ścieżkach, drogach szutrowych). Geometria ramy w porównaniu z szosówkami czy „góralami” pozwala na jazdę w bardziej wyprostowanej pozycji. Rowery z tego rodzaju budowane są na kołach 28 cali ze stosunkową wąską oponą trekkingową (najczęściej typu semislick).
Widelec przedni zazwyczaj wyposażony jest w amortyzator. Wersje turystyczne mają w swoim wyposażeniu bagażnik (niezbędny do zamocowania toreb i sakw), oświetlenie przednie (często dynamo), oświetlenie tylne, komplet błotników. Sportowa wersja tych rowerów czyli Cross nie posiada takich dodatków, ponadto jest lżejsza i zwinniejsza.
Plusy:
+ idealny na bliskie i dalekie wycieczki rowerowe
+ dobry substytut roweru miejskiego
+ doskonale sprawdza się na drogach asfaltowych oraz szutrowych
Minusy:
- waga roweru wzrasta wraz z ilością wyposażenia (nie jest to wadą dla osób dla których takie wyposażenie jest potrzebą i wygodą)
4.DH/Downhill
Jak sama nazwa wskazuje rowery z przeznaczeniem do zjazdów – tylko i wyłącznie. Całkowicie zamortyzowane. Amortyzator przedni ze skokiem od 170mm do 300mm.
Rama posiada dodatkowe wzmocnienia. Co ciekawe rowery te nie posiadają przedniej przerzutki. Na wysokości korby znajduje się specjalny napinacz zapobiegający spadaniom łańcucha przy szybkich i niebezpiecznych zjazdach. Montowane są tylko hamulce tarczowe – hydrauliczne o dużych tarczach 200mm – 225mm. Dla ułatwienia zjeżdżania często tylne koło ma 24 cale, a kierownica jest szeroka i gięta.
5. FR – Freeride
Podobnie jak rowery DH, przeznaczone są do jazdy ekstremalnej, ale tym razem nie do samych zjazdów ale również wykorzystywane są do jazdy po bezdrożach, tam gdzie poza zjazdami są również podjazdy. Montowany osprzęt musi być niezawodny w trudnym terenie. Konstrukcyjnie rowery FR podobne są do DH – również są podwójnie amortyzowane, posiadają hydrauliczne hamulce tarczowe, zbliżoną geometrię ramy.
Podstawową różnicą jest rozstaw kół – w FR jest on znacznie mniejszy co ułatwia pokonywanie podjazdów.
6.MTB/CrossCountry/XC
Rowery z tego typu są najczęściej spotykanie nie tylko na szlakach rowerowych ale coraz częściej w miastach. Bardzo dobrze sprawdzają się na podjazdach oraz zjazdach. Wśród nich występują rowery z podwójną amortyzacją jak i wersje tylko z przednim amortyzatorem (tzw. hardtail). Amortyzator w przednim widelcu ma zazwyczaj skok 80 – 100mm. Kierownice są o wiele węższe niż w rowerach opisywanych wyżej, przeważnie są proste lub lekko ugięte z rogami. W zależności od zaawansowania sprzętowego dostępne są modele z hamulcami tarczowymi oraz tradycyjnymi V-brake’ami. Jeżeli chodzi o ilość biegów – najczęściej spotykane są rowery z 27 przełożeniami (3×9) lub 18 (2×9).
Na polskim rynku mamy bardzo duży wybór rowerów XC w dużym przedziale cenowym.
7. Enduro
Nazywane także Back Country, epic Cross Country, Agressive XC.
Rowery Enduro są rowerami pośrednimi między potężnymi FR a XC. Pozycja rowerzysty podobnie jak w XC jest pochylona co pomaga przy podjazdach. Napęd jest dość podobny jak w XC – jedynie mocniejszy. Najczęściej spotykane są modele w wersji full (z podwójną amortyzacją), ale również zdarzają się wersje hardtail.
W przeciwieństwie do CrossCountry amortyzator przedni ma większy skok – 120 – 130mm. Charakterystyczna dla tego typu rowerów jest opadająca rama w kierunku rury podsiodłowej i większy rozstaw kół większy niż w XC.
8. Dual/Dirt/4x/Street
Ich głównie zastosowanie to zawody sportowe na specjalnych przygotowanych trasach.
Cztery grupy rowerów bardzo do siebie podobnych pod względem konstrukcyjnym – ramy w tych rowerach mocno odpadają w stronę rury podsiodłowej, są bardzo lekkie i mocne, montowane w nich amortyzatory przednie mają przeważnie skok od 60 do 130 mm. Spotkać można także rowery bez przedniego amortyzatora – zastąpiony jest widelcem Cr-Mo, który tłumi drgania podczas jazdy. Kierownica jest szeroka, gięta z krótkim mostkiem. Siodełko opuszczone do samej rury podsiodłowej.
Rowery z grupy Dual i 4x służą do ścigania się po torach z hopkami. W wyścigu Dual startuje dwóch zawodników, natomiast w 4x – czterech. Dirt – to wykonywanie różnego rodzaju trików na trasach ziemnych, Street – pokonywanie przeszkód (bardzo często można spotkać takie akrobacje w mieście).
Napęd:
- rowery do Dirtu i Streetu posiadają tylko tylne przerzutki
- w rowerach do Dualu i 4x nie stosuje się przerzutek – są one zbędne
Rowery te najczęściej nie posiadają przedniego hamulca, czasami też tylnego. W rowerach tego typu stosuje się koła o wielkości 26″ lub 24″ (Dirt i Street).
9.ATB
All Terrain Bike – czyli rowery przeznaczone do jazdy w każdym terenie (dobrze się sprawdzają zarówno na drogach asfaltowych oraz na wąskich leśnych ścieżkach). Bardzo często mylone z tradycyjny MTB. Rowery ATB swoją budową przypominają bardziej rowery turystyczne, oparte są o troszkę słabszy osprzęt. Geometria ramy pozwala na przybranie wygodniejszej, bardziej wyprostowanej postawy. Najczęściej wyposażone w 27 przełożeń (3×9), hamulce typu V-brake. Dostępne są wersje ze sztywnym przednim widelcem oraz amortyzowanym (niższej klasy).
W sklepach rowerowych często mianem ATB są oznaczane tańsze odmiany rowerów górskich.
10. BMX
Bicycle Moto Cross – rowery te zostały stworzone na wzór motorów crossowych. Przeznaczone do jazdy m.in. na sztucznie przygotowanych torach z przeszkodami. Rowery BMX mogą różnić się między sobą w geometrii, masie i konstrukcji – nie ma tutaj sztywnych zasad w ich budowie. Ramy tworzone zazwyczaj z tworzyw takie jak aluminium, karbon lub stal. Cechami które łączą wszystkie modele jest wysoka kierownica z charakterystyczną poprzeczką, nie posiadają przerzutek. „Osadzone” są na kołach 20″ lub 24″. Hamulce – jeżeli już w ogóle są montowane to typu U-brake. Jeżeli chodzi o napęd to montowane są m.in. piasty na wolnobieg, kasety podobne jak w rowerach Single Speed lub freecoastery (podczas jazdy do tyłu nie kręcą się pedały) – wszystko zależy od stylu jakim jeździ się na BMXie. Częstym dodatkiem w BMXach są pegi – stalowe rurki mocowane są do osi piasty, wyróżniamy przednie (prinks) oraz tylne (rilks).
Style jazdy:
street – jazda w mieście, wskakiwanie na murki, poręcze itp.
vert – skakanie na pionowych rampach
flatland – czyli ewolucje wykonywane na płaskim terenie, podobnie jak niegdyś freestyle w skateboardingu
park – jazda w specjalnie zaprojektowanych parkach (zwanych też skate-parkami)
dirt – najczęściej używane określenie skoków na specjalnie zaprojektowanych do tych celów torach
Plusy:
+ małe
+ zwrotne
+ proste w budowie przez co proste w naprawie
+ umożliwiają ewolucje nie wykonalne na innym sprzęcie
Minusy:
- zastosowanie tylko wyczynowe
- cena nie jest niska, szczególnie gdy chcemy sami złożyć sobie rower pod własne potrzeby
- regulacja większości parametrów jest ograniczona ze względu na konstrukcję
11. Trial
Bardzo specyficzne rowery do jazdy wyczynowej. Zawody w trialu rowerowym rozgrywane są w terenie – na przeszkodach naturalnych, w halach, na placach miast, stadionach itp. Trial rowerowy na przeszkodach sztucznych to tzw. indoor trial. Trial narodził się w Hiszpanii, założycielem tego sportu był Ot Pi (Mistrz świata w trialu motorowym). Zawody tej kategorii kolarstwa uchodzą za najbardziej widowiskowe.
Rowery trialowe charakteryzują się lekką i zarazem trwałą konstrukcją. Pozbawione są miejsca na siodło co wymusza u rowerzysty stanie na pedałach. Wyposażone są w mocne hamulce – dominują hamulce szczękowe hydrauliczne. Koła są niewielkie, ale mają szerokie i mocne obręcze – rowery „mod” mają koła o średnicy 20 cali, rowery „stock” – 26 cali.
Rowery z tej kategorii ani części do nich przeznaczone nie są dostępne w tradycyjnych sklepach rowerowych, zakup możliwy jest tylko przez internet.
Cena gotowego do użytku roweru waha się od 2000 do 8000 zł.
Są to główne, najczęściej spotykane typy rowerów. Są jeszcze elektryczne i inne, ale rzadko spotykane. Poruszmy temat co daje nam ta jazda na rowerze?
Ogólnodostępny, dwukołowy przyjaciel człowieka - rower! Wśród licznych jego zalet warto przyjrzeć się tej zdrowotnej. Co dla naszego organizmu oznacza jazda na rowerze?
Któż z nas zdaje sobie sprawę, że udając się na rowerową wyprawę za miasto, jeżdząc rowerem po zakupy czy na pocztę, dbamy nie tylko o swoje zdrowie, lecz także o wygląd i dobre samopoczucie?
Podczas jazdy na rowerze poprawiamy funkcjonowanie układu oddechowego i układu krążenia, zapewniając swojemu organizmowi gruntowną wentylację. To z kolei podnosi naszą sprawność fizyczną i wydolność całego organizmu. W efekcie rośnie nasze zadowolenie i chęć do życia.
Rower daje nam coś jeszcze: Wysmukla łydki i napina uda, wzmacnia biodra, mięśnie grzbietu i brzucha. Sprawia, że zwiotczałe mięśnie napinają się. Podczas jazdy na rowerze pracują także mięśnie grzbietu i rąk, gimnastykuje się kręgosłup. Pedałowanie zmniejsza też ryzyko wystapienia żylaków na nogach.
Oto odpowiedź!
Cóż, ja sam jeżdżę w DownHill/Freeride/Dirt. Mogę pomóc w wyborze roweru, czy dać jakieś wskazówki. Myślę że obszerny temat, każdego zachęci do jazdy.
Sportowe pozdrowienia!